4,8 miljoen mensen bekijken magazine content via digitale platforms
In Nederland worden ruim 11,4 miljoen mensen bereikt met magazines. Dit is 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Inmiddels bekijken 4,8 miljoen mensen magazine content digitaal (34%). Dit blijkt uit de nieuwe bereikcijfers die op 8 september door NOM zijn gepubliceerd.
Doelgroepen
Van alle mannen leest 76% magazines en van alle vrouwen 85%. Ook onder hoger opgeleiden (82%), huishoudens met een hoog inkomen (83%), huishoudens met een hoge welstand (86%) en boodschappers met kinderen van 0-17 jaar (83%) zijn veel magazine lezers te vinden.
Hoge lezersaantallen
Een sterk punt van magazines is het selectief bereik. Maar magazines zijn tevens in staat een massabereik te realiseren. Veel bladen behalen lezersaantallen die vergelijkbaar of groter zijn dan de kijkers aantallen van populaire tv programma’s. Kampioen, Libelle, Donald Duck, Vrouw, LINDA., Veronica Magazine, Margriet en Privé zijn voorbeelden van titels die op meer dan 1 miljoen lezers mogen rekenen. En dat elke editie weer! De Kampioen doet zijn naam eer aan met een bereik van 4,,8 miljoen lezers.
Digitale platforms
Al enige jaren wordt aan respondenten in het NOM onderzoek gevraagd of zij weleens een magazine op één van de digitale platforms lezen. Inmiddels bekijken 4,8 miljoen mensen magazine content digitaal. Dit is 34% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. Gemiddeld raadplegen Nederlanders 1,5 apparaten voor het digitaal lezen van magazine content.
Over het onderzoek
De NOM publicatie bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode juli 2015 t/m juni 2016. In deze periode hebben 17.151 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.246.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.