Mediagebruikers van de toekomst aan het woord bij ‘Meet the Millennials’
Dinsdag 31 mei was het zover: onder de professionele leiding van gespreksvoorzitter Twan Huys ging een forse delegatie van de MMA-leden het gesprek aan met Puck, Marijn, Petra, Michael en Nienke, vijf studenten en vertegenwoordigers van de Millennial-generatie.
De locatie – een authentieke collegezaal op de Hogeschool van Amsterdam – leende zich uitstekend voor een sprankelende, uiterst interactieve sessie. Onderwerp van het gesprek met de millennials was hun manier om aan informatie te komen, hun mediagedrag en hun kijk op de klassieke – offline – media.
Hoewel we inmiddels allemaal wel een beeld hebben van de manier waarop de jongere generatie met informatie omgaat en er talloze artikelen, onderzoeken en columns over te vinden zijn, bleek het erg leuk en inspirerend om nu eens live uit hun eigen mond te horen wat ze lezen en bekijken, wat ze wel en niet interessant vinden en waarvoor ze wel en niet willen betalen.
Om met het laatste beginnen: betalen voor informatie doen millennials echt liever niet. Want alles komt immers gratis langs in hun Facebook-timeline? Hebben de uitgevers van hun content een ‘commodity’ gemaakt? Die conclusie zou je kunnen trekken, maar is misschien toch wat te overhaast. Uit onderzoek van Novio research bleek bijvoorbeeld dat slechts 11% van de ondervraagde millennials print iets voor ‘bejaarden’ vindt en heus nog wel bereid is (af en toe) een magazine aan te schaffen, vooral in vakantietijd. Abonnementen daarentegen vinden ze te duur, al vinden ze dat van een app ook al snel. Betalen? Alleen als de inhoud ècht interessant is!
Aanwezigheid op de social media is voor alle uitgevers een must. Vooral Facebook is een belangrijke bron voor nieuws en special interest-informatie. De kunst voor uitgevers is de balans te vinden tussen ‘weggeven en binden’. Dat vraagt om een andere kijk op content èn om een brede blik – bijvoorbeeld door eens goed te kijken naar de manieren waarop vloggers hun commerciële boodschappen in hun content verpakken.
Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur van Marketing Tribune, sloot de discussie af met het dringende advies aan de uitgevers om de millennials vooral veel uit te nodigen om deel te nemen aan hun brainstormsessies. ‘Laat de gebruikers van de toekomst aan het woord!’
Hoewel ook tijdens deze bijeenkomst het verlossende woord over de toekomst van de magazine media niet is gesproken, concludeerden de optimisten in de zaal dat print heus niet dood is – zolang er bij de millennial-generatie behoefte blijft aan interessante informatie, lijkt er een rol weggelegd voor goede uitgevers die met hun tijd meegaan, luisteren naar hun consumenten en creatief met hun belangrijkste asset – content! – omgaan.
Meet the Millennials werd mogelijk gemaakt door: