vtwonen, LINDA. en Flow populairste magazinemerken op Instagram

vtwonen, LINDA. en Flow zijn de populairste magazinemerken op Instagram. Met het grote aantal volgers zijn het invloedrijke mediamerken op dit social media platform.

Zowel vtwonen als LINDA. en Flow zien het aantal volgers op Instagram stijgen. Dit geldt overigens voor bijna alle magazinemerken die op Instagram actief zijn. Het aantal volgers van magazinemerken op Instagram groeit in totaal met 4%.

Het totaal aantal volgers van magazinemerken op social media (alle platformen) stijgt in het derde kwartaal van 2020 met 2% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020. De social kanalen van de magazinemerken hebben nu 19,9 miljoen volgers. In het derde kwartaal van 2020 is het aantal volgers op TikTok het snelst gegroeid (+10%). TikTok is sinds het tweede kwartaal opgenomen in de social media monitor en de forse groei komt overeen met de groei van het platform dat we in Nederland zien. Instagram groeit met 4% en Youtube en Pinterest beiden met 3%. Het aantal volgers op Facebook en Twitter is stabiel.

Aandelen per kanaal

De helft van alle volgers van magazinemerken op social media komt nog altijd van Facebook (49,7%), maar het aandeel van Facebook blijft licht dalen. Het aandeel van Twitter daalt ook licht en is 11,9%. Het aandeel Instagram blijft groeien en bedraagt 28,7%, net als het aandeel van Youtube. 5,2% van de volgers van magazinemerken komt inmiddels via dit videoplatform. Het aandeel van Pinterest komt in het derde kwartaal van 2020 uit op 3,8%. TikTok heeft een aandeel van 0,7%.

Populariteit magazine categorieën naar social platform

Er zijn duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populariteit van magazinesegmenten te zien. De komst van TikTok laat uiteraard meteen de populariteit onder jongeren zien. Op Instagram en Pinterest zijn vooral woonmagazines, vrouwenmagazines, waaronder veel glossies, en mind & body zeer actief. Merken die sterk visueel georiënteerd zijn, maar we zien bij Instagram ook een sterke vertegenwoordiging van jongeren- en opvoedingsmagazines. Op Facebook zien we eigenlijk alle magazine categorieën terug, jongerenmagazines zijn het minst actief op Facebook. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport, terwijl op YouTube het automotive- en jongerensegment het meest populair zijn.

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media ziet er als volgt uit: Playboy, vtwonen, LINDA, Voetbal International en GTST Magazine. De sterkste groei (overall) van het aantal likes/volgers in het derde kwartaal van 2020 zijn Gardeners’ World (+30%), Alles over geschiedenis (+12%), Weekend, Vriendin en Classic Cars (allen +11%), Seasons (+10%) en Privé (+9%).

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de zeventiende keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 142 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

Deel dit artikel