MMA Social Media Monitor: aantal volgers stijgt naar 18,4 miljoen in 2019

Magazines zijn geliefd op social media. Dat blijkt wel uit het groeiende aantal volgers. De stand van zaken anno 2020.

Het aantal volgers van magazinemerken op social media is in het vierde kwartaal van 2019 met 2% gegroeid naar ruim 18,4 miljoen likers/volgers. Instagram en YouTube zijn de grootste aanjagers van de groei. Youtube ziet het aantal volgers dit kwartaal met 7% stijgen, Instagram groeit met 5%. Het aantal volgers op Pinterest blijft ook stijgen (4%), daarentegen blijft het aantal likes en volgers op Facebook en Twitter stabiel.

Aandelen per kanaal

De helft van alle volgers van magazinemerken op social media zijn nog altijd op Facebook te vinden (52%), maar het aandeel van Facebook neemt af. Ook Twitter verliest terrein. Het aandeel bedraagt momenteel 13%. Meer dan een kwart van de volgers van magazinemerken komt inmiddels via Instagram (27%). Ook het aandeel van YouTube stijgt en komt in het vierde kwartaal van 2019 uit op 5%. Pinterest heeft een aandeel van 3,5%.

Populariteit magazine categorieën naar social platform

Er zijn duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populariteit van magazinesegmenten te zien. Op Instagram en Pinterest – de meer visueel ingestelde kanalen – zijn vooral woonmagazines, vrouwenmagazines, waaronder veel glossies, en mind & body zeer actief, maar we zien bij Instagram ook een sterke toename van jongeren- en opvoedingsmagazines. Ook dagbladmagazines hebben een groot aantal volgers op dit platform. Op Facebook zien we eigenlijk alle magazine categorieën terug, jongerenmagazines zijn het minst actief op Facebook. Dit sluit aan bij het algemeen gebruik van het platform, waar steeds minder jongeren op actief zijn. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door categorieën waar actualiteit een belangrijke rol speelt, namelijk opinie en sport. Op YouTube  zijn het automotive- en jongerensegment het meest populair.

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media laat ten opzichte van het derde kwartaal 2019 geen veranderingen zien en bestaat uit Playboy, LINDA., vtwonen, Voetbal International en GTST magazine. De sterkste groei (overall) van het aantal likes/volgers in het derde kwartaal van 2019 zijn 1) LINDA.meiden (+72%), 2) Weekend (+20%), 3) Lekker (+18%), 4) Vriendin (+12%) en 5) Story (+11%).

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de vijftiende keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 141 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

 

Deel dit artikel