Digitaal lezen van magazine content neemt spurt
Het aantal Nederlanders dat magazine content digitaal leest, is in 2018 fors gestegen. Gemiddeld consumeert 34% van de Nederlanders magazine content via de computer, smartphone, tablet of ander apparaat.
Dit was in 2017 nog 28%. Onder jongeren is het gebruik het hoogst. 45% van de 20-34 jarigen leest weleens magazine content via één van de diverse apparaten, bij 13-19 jarigen is dit 37%.
Smartphone meest populaire device voor lezen magazine content
Van alle digitale apparaten wordt inmiddels de smartphone het meest gebruikt voor het lezen van magazine content (gemiddeld 22%). De computer volgt daarna met 20% en de tablet met 14%. Dit blijkt uit de resultaten van het nieuwe Media Standaard Survey (MSS) van de organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX.
Online lezen stijgt onder alle leeftijdsgroepen
De groei van online lezen van magazine content is zichtbaar bij alle leeftijdsgroepen. Dit komt vooral door de toename van het lezen via de smartphone. De groei is zowel bij jongere als oudere doelgroepen zichtbaar. Bij de jongere doelgroepen is de smartphone voor het lezen van magazine content favoriet. Van de 13-19 jarigen leest 25% via de smartphone, van de 20-34 jarigen 35% en van de 35-49 jarigen 24%. Bij de 50+ doelgroep is de computer nog het meest populaire device, maar het verschil met de tablet en smartphone wordt kleiner.
Meer resultaten uit het nieuwe MSS onderzoek zijn hier te vinden.
Over MSS
De Media Standaard Survey (MSS) wordt in opdracht van de organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX uitgevoerd door KANTAR TNS. De rapportage over mediagebruik en -gedrag wordt sinds 2011 uitgebracht. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2018 zijn 5.990 huishoudens ondervraagd.