Social Media Monitor

Populariteit magazinemerken op Youtube en Instagram groeit stevig door

Totaal aantal volgers van magazinemerken op social media stijgt met 5%.

In het vierde kwartaal van 2017 is het aantal likes/volgers van magazinemerken op social media met 5% gestegen naar ruim 11,4 miljoen. Vooral het aantal volgers op Youtube (+10%) en Instagram (+9%) nemen wederom fors toe. Dit blijkt uit de Social Media Monitor die voor de zesde keer door Magazine Media Associatie (MMA) is gepubliceerd. Onlangs bleek ook uit onderzoek van GfK Trends in digitale media (december 2017) dat Nederlanders steeds vaker in aanraking komen met magazinemerken op social media. Inmiddels ziet of leest 39% van alle Nederlanders berichten van magazines op de diverse social kanalen.

Aandelen per kanaal

Magazinmerken hebben het grootste aantal likes/followers op Facebook (54,8%), gevolgd door Instagram met een aandeel van 19,6%. Instagram is Twitter (17%) inmiddels voorbijgestreefd. Het aandeel van YouTube en Instagram groeit, het aandeel van Twitter, Google+ en Pinterest nemen iets af. Het aandeel van Facebook is stabiel.

Instagram en Youtube groeien door

Instagram en youtube zijn de snelst groeiende sociale kanalen. Magazinemerken die sterk vertegenwoordigd zijn op Instagram zijn te vinden in de categorieën Culinair, Home Deco, Dagblad magazines, Jongeren, Mind&Body en Vrouwen. Op Youtube zijn vooral Automotive, Jongeren en Reis & Recreatie magazines actief.

Populaire merken

De top 3 meest populaire magazinemerken op social media zijn LINDA. Voetbal International en vtwonen. Sterkste stijgers in het vierde kwartaal zijn ZoZitDat (+1570%), Story (+70%), Nouveau (+47%), Bicycling (+37%) en &C (+34%).

Engagement

Sinds het derde kwartaal van 2017 worden in de MMA Social Media Monitor de engagement scores voor Facebook en Instagram gemeten. De interactie op Facebook en Instagram zijn berekend aan de hand van een zogenaamde IPM score. IPM (Interaction per 1000 fans/Interaction per thousand followers) neemt voor Facebook alle interacties op de desbetreffende Facebookpagina mee, zoals likes, reactions, shares en comments en deelt deze door het aantal berichten die zijn geplaatst en het aantal fans. De IPM score meet de interactie en betrokkenheid van de afgelopen 30 dagen. Bij Instagram wordt de IPM score berekent door het optellen van het aantal ‘loves’ en comments van de desbetreffende Instagrampagina en deelt deze door het aantal followers en aantal posts van de afgelopen 30 dagen. Bij Facebook is een IPM van 4 gemiddeld, de ideale IPM voor Instagram is 20+

Magazinemerken die een hoge engagement behalen zijn vooral special interest merken en jongerenmerken. Fietsmagazines en een aantal meidenmagazines scoren hoog en hebben een grote interactie met hun doelgroep. Belangrijk om te melden is dat IPM-scores een momentopname zijn en per maand sterk kunnen wisselen.

Overigens is het voor merken met een groot aantal volgers moeilijker een hoge IPM-score te behalen dan merken met een minder grote groep volgers. In de berekening van een IPM-score wordt de mate van interactie gedeeld door het aantal volgers en het aantal berichten dat is gepost. Als een merk veel volgers heeft en veel berichten post, valt de IPM score lager uit.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazine merken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn en zijn engagement scores toegevoegd. De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de zesde keer gepubliceerd.

Deel dit artikel