Reclamecode Social Media & Influencer Marketing vernieuwd

Geactualiseerde toelichting biedt praktische tips voor transparante reclame via social media platforms.

De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de update van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gepubliceerd. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merk als influencer weet hoe samen reclame gemaakt kan worden op een transparante en betrouwbare manier.

Ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Sinds 2014 is deze verplichting nader uitgewerkt in de Reclamecode Social Media die is opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De ontwikkelingen in de sociale media gaan snel en influencer marketing is een veel gebruikt middel geworden. Reden genoeg om de code te updaten onder een nieuwe naam: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product). Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet gemakkelijk kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot. Dat is positief voor alle partijen: het merk, de influencer én de consument.

De nieuwe naam en toelichting zijn het resultaat van een evaluatie van de Reclamecode Social Media uit 2014, die is uitgevoerd met hulp van de in de SRC deelnemende brancheorganisaties, zoals DDMA (initiator van de code uit 2014), BVA, IAB, MMA, NDP Nieuwsmedia, VEA, Screenforce en Thuiswinkel.org. De wijzigingen kwamen tot stand in samenspraak met adverteerders, media, influencer marketing professionals, communicatieadviesbureaus en consumentenvertegenwoordigers. Alle betrokken partijen zullen het komende jaar de regels plus toelichting actief onder de aandacht brengen bij hun achterbannen, de influencers en de consument.

Kijk voor meer informatie en FAQ’s op reclamecode.nl/social.

Deel dit artikel