Lezers blijven gehecht aan print magazines

Het aantal lezers van print magazines is in 2019 stabiel gebleven.

Lezers blijven print magazines waarderen. Het bereik van magazines laat al een aantal jaren een consistent beeld zien. In de laatste NOM Print Monitor (NPM 2020-I, periode Q1 t/m Q4 2019) die op 30 april 2020 is gepubliceerd, zijn stijgingen zichtbaar in veel magazinecategorieën. Zo neemt het bereik toe van diverse opiniebladen, vrouwenbladen, mannenbladen, dagbladmagazines, gezinsbladen, populairwetenschappelijke bladen, mind & body bladen, woonbladen en RTV bladen.

Ten opzichte van de vorige meting (NPM 2019-IV) zien Autoweek Classics (+18%), Stijlvol Wonen (+18%), Vrij Nederland (+17%), Autoweek GTO (+16%) en Royalty (+ 13%) het bereik het sterkst stijgen.

Print magazines bereiken in totaal 10,9 miljoen mensen. Dit is 74% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Vrouwen, 50-plussers en welstandigen zijn de meest heavy magazine lezers.  Meer cijfers over het bereik van diverse doelgroepen is hier te vinden.

Top 5 bereikknallers

De top 5 van magazines met het hoogste bereik laat ten opzichte van de vorige meting geen veranderingen zien: Kampioen (4,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), Libelle (1,4 miljoen), LINDA. (1,1 miljoen) en Vrouw (1 miljoen). Bekijk de complete Ranking magazines.

Over het onderzoek

De NPM 2020-I (NOM Print Monitor), bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode Q1 t/m Q4-2019. In deze periode hebben 17.136 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.668.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek betreft uitsluitend de print edities van de merken. Een overzicht van de bereikscijfers is te vinden in het NOM Dashboard.

Deel dit artikel