Magazine Media Café

Magazine Media Café

De kansen en risico’s van Google en Facebook

Is distributed content de heilige graal of het paard van Troje? Belangrijke platforms met veel gebruikers, zoals Facebook, Instagram, Google en Snapchat, zetten de deur wijd open voor uitgevers om daar hun content te publiceren. Enorme bereikcijfers lonken en daarmee nieuwe mogelijkheden om content te ‘monetizen’. Maar ondergraaf je door je content te distribueren via de platforms van derden niet tegelijkertijd je eigen concurrentiepositie als magazine? De pro’s & con’s van distributed content. Plus… nieuwe kansen voor de distributie van printtijdschriften!

‘Bladendokter’’ Carolien Vader zet de ontwikkelingen in het medialandschap op een rijtje en belicht verschillende aspecten van platforms als Facebook Instant Articles, Google AMP, Apple News, Snapchat Discover en Twitter Moments. Welke (on)mogelijkheden voor magazine-uitgevers worden hiermee geopend?

Doordat de download snelheid enorm toeneemt, zal het aantal afhakers drastisch dalen en het lezen van artikelen worden bevorderd. Daardoor kom ook de wereld van de adverteerders volledig op zijn kop te staan, ziet Xavier van Leeuwe, wiens vak het is abonnees te werven en behouden.

Content plaatsen op de platforms van derden mag dan wel steeds makkelijker worden, maar verliezen magazines door daarin mee te gaan, niet te veel van hun eigen identiteit? Lara Ankersmit, hoofd digitale media van de NOS, houdt de uitgevers voor het creatieve proces niet uit het oog te verliezen.

Volgens content- en social strateeg Gonnie Spijkstra moeten magazines focussen op hun eigen contentplatform en bezoekers artikelen laten delen. ‘Destination’ in plaats van ‘distribution’. Impact vindt zij veel belangrijker dan bereik.

De Groene is al vanaf de start van Blendle actief betrokken bij deze online kiosk voor losse artikelen. Directeur-uitgever Pieter Elshout is blij met de extra omzet die hiermee wordt gegenereerd, maar ziet Blendle toch vooral als wervingskanaal.

Dat hergebruik van content niet alleen op digitale platforms tot commercieel interessante kansen leidt, toont Guido Sanders van Bondis aan. Hij boort nieuwe markten aan voor printtijdschriften, in binnen- en buitenland.

Praktische informatie

Datum Maandag 19 september 2016
Aanvang 15.30 uur inloop, 16.00 uur start programma
Locatie De Balie
Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam (Q-Park Byzantium)
Duur ca. 2,5 uur inclusief borrel

 

Meer info & aanmelden

De toegang is gratis, maar aanmelding via het online formulier is verplicht. Je bent welkom vanaf 15:30 (inloop zaal). Het programma duurt tot 17:30. Daarna biedt de COP (Commissie Onderwijsfonds Publiekstijdschriften) je een borrel aan.

Deel dit artikel