Magazine Media Café

Magazine Media Café tijdens Mediafacts Nationale Uitgeefdag

Met deze editie als onderwerp: Freelancers optimaal ingezet, redacties na de VAR.

Tegenwoordig is het eerder usance dan uitzondering dat magazineredacties zijn teruggebracht tot romp- of kernredacties, waarbij de redactionele werkzaamheden door freelance journalisten worden ingevuld. De aanvankelijke bezwaren worden steeds meer in de schaduw gesteld van de kansen die deze nieuwe manier van werken creëert. Het gaat er nu niet in de eerste plaats om zo min mogelijk mensen op de payroll te hebben, maar om zo efficiënt en flexibel mogelijk te kunnen opereren in een razendsnel veranderende marktomgeving. Ondertussen moet de lezer wel op steeds meer platforms worden bediend en moet dus met alsmaar minder mensen alsmaar meer werk worden verzet. Gooit het verdwijnen van de VAR daarbij geen roet in het eten? In hoeverre worden opdrachtgever en freelancer belemmerd door de nieuwe wet DBA?

Het levende bewijs van hoe je met minder mensen meer kunt doen levert Cosmopolitan, het millennialsplatform van Hearst. Hoofdredacteur Anne Marije de Vries Lentsch werkt met 8 fte, plus een parttime projectcoördinator en een parttime vormgever, aangevuld met freelancers. De productieomvang is enorm. Hoe weet zij dit efficiënt te organiseren en welke voetangels en klemmen ziet zij?

De door de wol geverfde hoofdredacteur José Rozenbroek geeft jaarlijks de vierdaagse masterclass Leidinggeven voor hoofdredacteuren. Zij maakte de krimp van de vaste redacties aan den lijve mee. Gaandeweg is zij voorstander geworden van de rompredactie, zonder haar ogen te sluiten voor de nadelige aspecten. Met name de adjunct heeft het zwaar te verduren.

Arbeidsrechtadvocaat Daniël Maats weet alles van de nieuwe wet DBA, die in de plaats is gekomen van de vertrouwde VAR. Wat moeten uitgevers en freelancers doen om niet in de problemen te komen met de Belastingdienst? Alvast dit advies: niets doen is geen optie.

And last but not least, Bolster (bureaubolster.nl) directeur Jaap Stronks. Bolster is een online-bureau dat websites, online-strategieën en campagnes maakt voor journalistieke, maatschappelijke en culturele organisaties. Hij is samen met Teun Gautier en anderen mede-initiatiefnemer van De Coöperatie, een collectief van zelfstandigen in de media dat probeert ervoor te zorgen dat het nieuwe ecosysteem van freelancers vitaal en duurzaam wordt. Hoe innoveer je de relatie tussen uitgever en freelancer? Nu loopt het vaak spaak door gehakketak over tarieven en rechten. Journalisten blijken beroerde managers als het om hun eigen belangen gaat.

Let op: deze editie van het Magazine Media Café wordt niet zoals gewoonlijk gehouden in De Balie, maar in Spant! in Bussum, als onderdeel van de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. Die heeft het thema ‘Empowering publishing’. Uitgeven was nog nooit zo uitdagend: de dynamiek, kracht en veelzijdigheid van de uitgeefsector worden geïllustreerd in 22 sessies over thema’s die de volle breedte van publishing bestrijken.

Toegang tot het Magazine Media Café – dat duurt van 16:30 tot 17:30 uur – is gratis; je bent welkom vanaf 16:00 uur. Aansluitend vindt een netwerkborrel plaats. Meld jezelf hieronder aan.

Wil je óók de rest van de Mediafacts Nationale Uitgeefdag bijwonen? Als bezoeker van het Magazine Media Café krijg je € 40 korting op de toegangsprijs en kun je de gehele dag (incl. lunch) bezoeken voor slechts € 99. Schrijf je in via www.nationaleuitgeefdag.nl. Hier vind je ook informatie over alle sprekers en sessies. Selecteer bij je aanmelding optie NUD 2016 – IK KOM VIA Magazine Media Café en de korting wordt vanzelf verrekend.

mmc-nieuwsbrief-header-15112016_nud

Deel dit artikel