Evenementen keren terug in 2021! Maar in welke vorm?

De evenementensector zal nooit meer hetzelfde zijn, zoveel is zeker. Voor uitgevers die de afgelopen jaren hard werkten aan hun event-portfolio was de pandemie een flinke tegenslag. Anderzijds was de miserie ook voedingsbodem voor nieuwe creativiteit en een versnelling van de digitalisering. Hoe zal het nieuwe normaal van events eruit zien? Wat mogen we in 2021 verwachten? Een virtueel kijkje over onze grenzen.

Virtuele evenementen zullen alvast zeker niet samen met het virus verdwijnen, zo is de voorspelling van de uitgevers en de sector zelf. In 2020 moesten evenementen uitgesteld, verschoven en opnieuw uitgevonden worden. Uitgevers gingen samen met adverteerders, de sponsors van evenementen, aan de slag om een manier vinden om de nieuwe situatie het hoofd te bieden. Die ervaring zal het komend jaar moeten uitbetalen.

Voordelen van virtuele events

In 2021 komen ze dan ook met nieuwe strategieën voor virtuele events en richten hun blik op de tweede helft van het jaar, wanneer een hybride model (virtueel én in persoon) waarschijnlijk weer mogelijk is. Uitgevers hebben de afgelopen maanden de kneepjes van het virtuele event kunnen leren, maar belangrijker: het publiek heeft tijd en gelegenheid gehad om eraan te wennen.

Sommige uitgevers wisten zelfs hun sponsorinkomsten te behouden in 2020, maar voor velen was het een zware strijd en een steile leercurve. Daarbij zijn ook de voordelen van online ontdekt, zoals het op alle uren van de dag, op elke plaats ter wereld en op diverse platformen bereikbaar zijn. De uitgevers die daar snel en goed op inspeelden, wisten in 2020 al successen te boeken.

Succesvolle events in 2020

Hoewel events in 2020 vooral geen doorgang vonden, waren er dus ook succesvolle nieuwe initiatieven. Enkele voorbeelden:

  • Time creëerde ‘Time100 Talks’, een virtuele serie die voortkomt uit zijn ‘Time100’ -franchise die leiders op verschillende gebieden samenbrengt om oplossingen voor mondiale problemen te bespreken.

Deze ‘Talks’ bestonden niet in maart 2020, maar nu vormen ze een peiler die het merk niet snel zal verlaten, zegt het hoofd van Time Studios. Sponsors voor Time100 Talks in 2020 waren onder meer P&G, State Farm, Citi, Siemens en DBS. Time werkte ook samen met tv-netwerken zoals ABC, CBS, NBC en Nickelodeon om zijn grootste spin-offs te ondersteunen. ‘Person of the Year’ en ‘Kid of the Year’ zullen in 2021 terugkeren op de beeldbuis.

  • Forbes zegt dat het merk met virtuele evenementen meer mensen wist te bereiken en een grotere betrokkenheid bij het publiek te stimuleren. In de tweede helft van 2020 organiseerde Forbes 66 evenementen die meer dan 50.000 registraties uit 188 verschillende landen opleverden. Zo was daar bijvoorbeeld ook de achtste jaarlijkse Vrouwentop, die doorgaans plaats biedt aan zo’n 500 mensen. De ​​gratis, virtuele ervaring in 2020 wist 23.000 vrouwen te overtuigen om deel te nemen.

“We hebben een nieuw bedrijf uitgevonden waarvan we fundamenteel denken dat het zal blijven bestaan”, zegt Jessica Sibley, CRO bij Forbes.

  • Bloomberg Live heeft een ander verhaal. De eerste hindernis was om sponsors en partners te vertellen ‘geduld met ons te hebben’ en mee op de kar te springen met virtuele evenementen, zo geeft het bedrijf aan. Aan het begin van de pandemie hadden virtuele gebeurtenissen ‘een zeer negatieve connotatie’, zegt Patrick Garrigan, wereldwijd hoofd van Bloomberg Live. Maar het publiek veranderde en bleek bereid om te accepteren dat virtuele events onder de omstandigheden een zinvolle manier zijn om verbinding te maken. Na een snelle start op eventgebied verkocht Bloomberg in juli zijn evenementeninventaris voor 2020.

 

  • The Atlantic halveerde zijn eventprogramma tot ca. 20 events in 2020 om zich zo te kunnen concentreren op de grootste en meest lucratieve. Daarmee maakt het merk ook een keuze voor de belangrijkste onderwerpen en inhoud voor het publiek: daar waar de meeste mensen op afkomen. The Atlantic realiseerde zo uiteindelijk 4,5 miljoen views en 50% meer bezoekers dan in heel 2019. De directeur van AtlanticLive geeft aan dat het hun doel is om de events in 2021 tot 15% van de totale inkomsten van het merk terug te laten groeien, terwijl dit vóór 2020 maar liefst 20% was.

De uitdaging van 2021? Blijven evolueren

Naarmate 2020 vorderde, verbeterden de mogelijkheden, investeringen en middelen om een ​​betere programmering van evenementen te bieden aan zowel publiek als sponsors. Maar ook de verwachtingen, de smaak en de standaard van het publiek en de sponsors evolueert.

De uitdaging zal dan ook zijn om daarin mee te bewegen. De meeste sponsors zijn niet geïnteresseerd in nog een ‘gewoon’ virtueel event. Ze zijn op zoek naar engagement en interactie met hun merk. Daar houden uitgevers best zoveel mogelijk rekening mee.

Betaalde, persoonlijke events

Iedereen verwacht dat hybride events het nieuwe normaal zullen zijn. Maar het gaat veel verder dan dat. Een mogelijke piste is dat mensen betalen voor een persoonlijk evenement met potentiële live VIP-ervaringen of netwerkmogelijkheden. Daarnaast zijn er dan gratis evenementregistraties voor virtuele bezoekers om op af te stemmen.

Er is een reëel potentieel voor hybride evenementen: een kleine bijeenkomst in persoon, die vervolgens voor een veel groter publiek virtueel openbaar wordt. Met name voor mensen die niet willen reizen of voor bedrijven die niet willen betalen voor reizen, voorspelt ForbesLive. Het vraagt gewoon oneindige flexibiliteit.

Bron: Digiday

Deel dit artikel